Ιδεολογίες, Γλωσσική Επικοινωνία και Εκπαίδευση
€13,00 €11,70
Ο παρών συλλογικός τόμος φιλοδοξεί να αναδείξει, μέσα από τη διεπιστημονική συνεισφορά των συγγραφέων, τις ιδεολογικές πτυχές που σχετίζονται με τη χρήση της γλώσσας ως επικοινωνιακής πρακτικής. Ο επιστημονικός αυτός προβληματισμός αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της ημερίδας Ιδεολογίες, Γλωσσική Επικοινωνία και Εκπαίδευση που συνδιοργανώθηκε από τα Παιδαγωγικά Τμήματα Προσχολικής Εκπαίδευσης και Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Βόλος, 6 Νοεμβρίου 2019) και εδράζεται στην παραδοχή ότι οι κοινωνικές δομές, οι στάσεις και αντιλήψεις και οι γλωσσικές πρακτικές συγκροτούν ένα πλέγμα που συνέχεται ιδεολογικά, εκφράζεται μέσα από γλωσσικές επιλογές και συντηρείται (και) μέσα από την εκπαίδευση.
Οι ιδεολογικές λειτουργίες της γλώσσας εξετάζονται σε όλο το εύρος της γλωσσικής επικοινωνίας, ενώ δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στον χώρο της εκπαίδευσης, καθώς η τελευταία κατέχει περίοπτη θέση στη διαμόρφωση των γλωσσικών ιδεολογιών και, κατ’ επέκταση, των ταυτοτήτων, τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των μελλοντικών πολιτών. Κοινοί άξονες των κεφαλαίων είναι ο προβληματισμός πώς η γλώσσα συντηρεί αλλά και κατασκευάζει συγκεκριμένες εκδοχές της κοινωνικής πραγματικότητας (γλωσσική κατασκευή της ιδεολογίας) και οι ιδεολογικές θέσεις που διακρίνονται στον δημόσιο λόγο για τη γλώσσα (ιδεολογική κατασκευή της γλώσσας).
Εισαγωγή: Αναζητώντας τις σχέσεις ιδεολογίας, γλώσσας και εκπαίδευσης
Από τον εθνικό στον μετα-εθνικό λόγο: Προβλήματα και προβληματισμοί
Έμφυλα στερεότυπα και γλωσσικές αναπαραστάσεις στις ταινίες Πριγκίπισσες της Ντίσνεϊ
Στο μεταίχμιο στάσεων, προκαταλήψεων και διαισθήσεων: Γλώσσα και μεταγλώσσα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Οι στάσεις προς το λόγιο επίπεδο της σύγχρονης Κοινής Νεοελληνικής: Μια έρευνα πεδίου σε δημόσιες διαδικτυακές συζητήσεις γλωσσικού ενδιαφέροντος
Οδηγοί ορθής χρήσης της νεοελληνικής γλώσσας: Επιστημονικά βοηθήματα ή ιδεολογικές κατασκευές;
Ιδεολογικοί μηχανισμοί γλωσσικής προτυποποίησης στην εκπαίδευση: Ποια αγγλικά διδάσκονται στο σχολείο;
Ιδεολογία και γλωσσική αξιολόγηση: Η περίπτωση των Πανελληνίων Εξετάσεων
Ανιχνεύοντας γλωσσοδιδακτικούς λόγους στην πρακτική άσκηση μελλοντικών εκπαιδευτικών
Συμμετέχουσες και συμμετέχοντες