Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
€9,95 €8,96
Στις 15-17 Απριλίου 2005 οργανώθηκε από την Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής
το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μουσικής Αγωγής για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ο τόμος των Πρακτικών περιλαμβάνει επιλογές από το σύνολο των εισηγήσεων και των εργαστηρίων που κατατέθηκαν. Ανάμεσα στις εισηγήσεις, παρουσιάστηκαν θέματα που αφορούν στην αναγκαιότητα της Μουσικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση μέσα από έρευνες και σχετική βιβλιογραφία, στη Διαπολιτισμική Μουσική Εκπαίδευση, στη Διαθεματική προσέγγιση μέσω του μαθήματος της Μουσικής, στις Νέες Τεχνολογίες , στη Μουσική Παιδαγωγική και Ειδική Εκπαίδευση, σε Μουσικοπαδαγωγικές αρχές και πρακτικές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, στη Μουσική Ανάπτυξη των παιδιών και στη διδακτική της μουσικής κ.α. Πέρα από το θεωρητικό μέρος, στην ενότητα των εργαστηρίων, περιλαμβάνονται προτάσεις για την εκπαιδευτική διαδικασία με σκοπό την επικύρωση της φιλοσοφίας της ΕΕΜΑΠΕ για την κατάθεση υλικού με χρηστική σημασία για τους εκπαιδευτικούς.
Εισαγωγικό σημείωμα
Χαιρετισμοί
Αφιερώματα: Στέφανος Βασιλειάδης, Ένας ποιητής της μουσικής παιδείας – "Μουσικήν ποίει και εργάζου" – Το όραμα μιας ζωής, Φραγκίσκη Ψαχαροπούλου-Καρόρη, Ανακήρυξή της σε επίτιμο μέλος της ΕΕΜΑΠΕ
Κεντρικές ομιλίες: Μουσική εκπαίδευση: Ο ρόλος του εκπαιδευτικού, Σφαιρική προσέγγιση και επικοινωνία των τεχνών στην Π.Ε., Μουσική αγωγή και ελληνική παράδοση: Μια πρώτη, γενική τοποθέτηση – Σκέψεις και προβληματισμοί
Συνεδρία Ι: Μουσική εκπαίδευση: επιλογή ή αναγκαιότητα;, Η συμβολή των μουσικών δραστηριοτήτων στη μουσική και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας μέσα από κινητικές και εικονικές αναπαραστάσεις, Η ανάπτυξη της αντίληψης του ρυθμού μέσα από την πολυπολιτισμική μουσική αγωγή σε παιδιά ηλικίας 8-10 ετών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Η διδασκαλία της μουσικής σε παιδιά ηλικίας 8 έως 10 χρόνων με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών και η επίδρασή της στις στάσεις τους σχετικά με την ελληνική μουσική παράδοση, Η μουσική ως προϋπόθεση μάθησης, Ο ρόλος της μουσικής στα προγράμματα καινοτόμων δράσεων. Διαπιστώσεις από την εφαρμογή των προγραμμάτων στο νομό Πέλλας κατά το σχολικό έτος 2003-2004.
Συνεδρία ΙΙ: Η διδασκαλία των παραδοσιακών τραγουδιών στο Δημοτικό Σχολείο, Μουσική λαογραφία: Διαθεματική προσέγγιση του λαϊκού μουσικού πολιτισμού, Η ελληνική παραδοσιακή μουσική στην εκπαιδευτική πράξη
Συνεδρία ΙΙΙ: Η μέθοδος των σχέσεων εργασίας ως μεθοδολογικό και βιωματικό εργαλείο προσέγγισης θεμάτων Μουσικής Αγωγής, Τα όργανα της αρχαίας ελληνικής μουσικής μέσα από αναπαραστάσεις θεών σε αρχαιοελληνικά αγγεία, Η μουσική των παραμυθιών
Συνεδρία IV: Η παιδαγωγική σημασία της διδασκαλίας του φλάουτου με ράμφος, ως πρωταρχικού στοιχείου της μουσικής εκπαίδευσης
Συνεδρία V: Τρόποι προσέγγισης της διδασκαλίας της μουσικής στην τάξη ως τρόπος έκφρασης και δημιουργίας, Οι μουσικά ταλαντούχοι μαθητές και οι ειδικές τους εκπαιδευτικές ανάγκες, Συναυλίες για παιδιά 6-10 ετών, η σημασία τους στη διαδικασία της μουσικής καθώς και επιλεγμένες μουσικοπαιδαγωγικές αρχές για τη δημιουργία τους, Μία πρόταση για τη διδασκαλία του μαθήματος της μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από το πρίσμα της θεωρίας του Gardner για πολλαπλές νοημοσύνες, Στάσεις και μουσικές προτιμήσεις των μαθητών της Στ’ Δημοτικού και η προσπάθεια μέτρησής τους, Διδακτικοί – μαθησιακοί στόχοι για το μάθημα της μουσικής σύμφωνα με τα προγράμματα σπουδών (1969 – 2005): Μια κριτική θεώρηση, Εκπαιδευτική προσέγγιση στη συγγραφή μουσικών ανθολογίων για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο
Συνεδρία VI: Ο "Μικρόκοσμος" του Μάνου Χατζιδάκι: δεκατρία τραγούδια για παιδική χορωδία και ορχήστρα με βάση το σύστημα Orff, "Τη γλώσσα μου έδωσαν… μουσική": Τρόποι αξιοποίησης της μουσικής μέσα στο μάθημα της γλώσσας, Γλώσσα και μουσική: Πλάθοντας μια μουσική ιστορία, Εικόνες πεζού λόγου συναντούν τη μουσικοπαιδαγωγική σκέψη ||Συνεδρία VII:Η μουσική δημιουργική έκφραση ως θεραπευτικό μέσο στα παιδιά με αγχώδεις διαταραχές, Διδασκαλία της μουσικής και νευροδιδακτικής: Τι μαθαίνουμε από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο εγκέφαλος των παιδιών για το ποιες είναι οι καλύτερες συνθήκες μάθησης στην Π.Ε.
Συνεδρία VIII: Ανοίγοντας δρόμους προς το λαϊκό μουσικό πολιτισμό, Το δημοτικό τραγούδι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Πρακτικές εφαρμογές, Δόμνα Σαμίου: Iστορίες ζωής
Εργαστήρια: Το κάλεσμα της βροχής – Πιρπιρούνα. Διδάσκοντας μουσικοκινητική αγωγή με στόχο την κατανόηση (ΤFU, Μουσική αγωγή μέσα από το παραμύθι, Ξετυλίγοντας ….ένα μίτο μαγικό. Μέσα από την ιστορία της Γ΄ Δημοτικού, Θέλω συρθή σε μια μεριά να παίζω το φιαούτο, Γνωριμία με τις μουσικές της Ελλάδας μέσα από το λαϊκό Θέατρο Σκιών, Κατασκευή φιγούρων Θεάτρου Σκιών, Συνδυαστική διδασκαλία κατασκευής μουσικών οργάνων και εμψύχωση αντικειμένου, Σύγχρονα δεδομένα για τη διδασκαλία τραγουδιού, Από το θεατρικό παιχνίδι στη σκηνική δράση: Προσεγγίζοντας το παιχνίδι από το ρόλο, Μια ολιστική πρόταση για τη μουσική αγωγή στη γενική εκπαίδευση : Το σύστημα Kodály, Μουσική δημιουργία και τεχνολογία, Πληροφορική κουλτούρα και εκπαιδευτική τεχνολογία στο μάθημα της μουσικής: Μια διαθεματική προσέγγιση
Στρογγυλή Τράπεζα: Πρόγραμμα Μελίνα και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών
Σύνοψη του συνεδρίου
Πρόγραμμα συνεδρίου
Βιογραφικά συγγραφέων