Λογότυπο Βιβλιοπωλείου Gutenberg

Η Υπέροχη Ιστορία του Πραγματικού

48,00 43,20

Διαβάστε ένα απόσπασμα

Η Υπέροχη Ιστορία του Πραγματικού

  • Τέχνη, ιατρική και αισθητηριακές πολιτικές στη Βρετανία του 18ου αιώνα

48,00 43,20

    • Κωδ. Ευδόξου:
      102076873
    • Εκδόσεις:
    • ISBN:
      978-960-01-2296-1
    • Έκδοση:
      1η, Φεβρουάριος 2023
    • Κωδ. καταλόγου:
      9120859
    • Εξώφυλλο:
      Μαλακό
    • Σχήμα:
      21 x 29
    • Σελίδες:
      543
Περιγραφή

Το βιβλίο αυτό διερευνά τις αχαρτογράφητες διεπιδράσεις μεταξύ τέχνης και ιατρικής κατά τον 18ο αιώνα στη Βρετανία, και ειδικά τον τρόπο με τον οποίο αυτές σηματοδοτούν μια νέα φάση ενίσχυσης των καλλιτεχνικών ερεθισμών και της οπτικής κουλτούρας. αναζητά τη διεπιστημονική γενεαλογία της βασικής επιδίωξης της νεωτερικής τέχνης για περισσότερη πραγματικότητα, ενέργεια, δύναμη, νευρική ένταση και ζωή και βρίσκει τις ρίζες αυτής της ιστορίας στον ρηξικέλευθο επαναπροσδιορισμό του υψηλού από τον Edmund Burke. αυτή η πλήρως ενσώματη και ιατρικώς βαρυσήμαντη εμπειρία που είναι το μπερκιανό υψηλό –το υπέροχο στο βιβλίο αυτό– βάζει στο κέντρο της πανίσχυρες συγκινήσεις και μια καινούργια μαξιμαλιστική οικονομία αισθήσεων, η οποία στηρίζεται στον πόνο, τον μόχθο, τη βία και τις ακραίες εντάσεις. οι απαιτήσεις του μπερκιανού υψηλού για υψηλότερα επίπεδα διέγερσης και ζωτικότητας των αισθήσεων θα οδηγήσουν σε ένα νέο κάλεσμα για περισσότερη πραγματικότητα στην τέχνη, για αιχμηρότερες και πιο ρεαλιστικές μιμήσεις.
Το βιβλίο έτσι φέρνει μαζί δύο έννοιες που παραδοσιακά αντιμετωπίζονται ως ασυμβίβαστες και επαναπροσδιορίζει την ιστορία και των δύο – το δήθεν ασκητικό και αποστασιοποιημένο πραγματικό, από τη μία, και το υπέροχο που συχνά γίνεται αντιληπτό ως μια αποσωματοποιημένη, μη παραστάσιμη, εικονοκλαστική και αφηρημένη έννοια, από την άλλη. Με αυτόν τον τρόπο, εντοπίζει τις πληβειακές, ριζοσπαστικές και συγκινησιακές καταβολές των διάφορων ρεαλισμών της μοντέρνας τέχνης και φιλοδοξεί να συνεισφέρει στον επανακαθορισμό της γενεαλογίας της από τον 18ο αιώνα και μετά.
Το φαινόμενο αυτό που το βιβλίο ονομάζει το υπέροχο πραγματικό εξετάζεται σε μια σειρά από περιοχές –από την ανατομία, τη φυσιολογία, τη φιλοσοφία, την καλλιτεχνική κριτική και τη θεωρία της τέχνης μέχρι τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την επιστημονική εικονογράφηση, τις ακαδημίες και την καλλιτεχνική εκπαίδευση– και απευθύνεται σε ιστορικούς της ιατρικής, της επιστήμης, της φιλοσοφίας και της τέχνης όπως επίσης και σε μελετητές και αναγνώστες που ενδιαφέρονται για τη θεωρία της τέχνης και την ιστορία του πολιτισμού και των ιδεών.

Περιεχόμενα

Προλογικά
Εισαγωγή
Η διαπάλη των αισθήσεων και το υπέροχο: Ένα αγενές παράδειγμα για τις ευγενείς τέχνες
Ήπια αισθήματα και ευγενικές οικονομίες της ευεξίας: Η άνοδος και η πτώση του ωραίου στις ευγενείς τέχνες
Ανατομική κριτική και ευγενής ιστορία της τέχνης: Αϕηρημένη υγεία, νοσηρές λεπτομέρειες
Το υπέροχο της μίμησης: Ζωτικές λεπτομέρειες και η ανατομία του γούστου στον Burke
Το ανατομικό υπέροχο του William Hunter: Ακραίες μιμήσεις και ο «ήσυχος αδρανής τρόπος»
Η ανατομή του αλόγου από τον George Stubbs και η εκφραστικότητα της «ομοιοτυπίας»
Η μαγεία της σκληρής μίμησης: Επιστημονική εικονογράφηση
και η συσταλτικότητα της προσομοίωσης
Κατάλογος έργων (αγγλικοί τίτλοι)
Βιβλιογραφία
Ευρετήριο ονομάτων

[Περισσότερα...]
Αναλυτικά Περιεχόμενα

Για τους Συγγραφείς
  • Άρης Σαραφιανός

    Ο Άρης Σαραφιανός είναι αναπληρωτής καθηγητής στην Ιστορία της Ευρωπαϊκής Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Από το 2001
    και μετά δίδαξε για αρκετά χρόνια ως λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Manchester και έχει διατελέσει έμμισθος επιστημονικός συνεργάτης διάφορων ερευνητικών κέντρων των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας (Clark Library/UCLA Centre for Seventeenth and Eighteenth Century Studies, Huntington Library, Los Angeles, Paul Mellon Centre for British Art/Yale University, Yale Centre for British Art, ή, πιο πρόσφατα, στο Τμήμα Ιστορίας της Τέχνης του Birkbeck και στο CHTM του Manchester University). Το έργο του εστιάζει στις συγκινησιακές γενεαλογίες του ρεαλισμού και τις διαδράσεις μεταξύ της ιστορίας της τέχνης και της ιστορίας των βιοϊατρικών επιστημών, του κλίματος, των αισθητικών θεωριών και της μουσικής κατά τη διάρκεια του 18ου και του 19ου αιώνα. Επίσης, καταπιάνεται με την ερμηνεία της πλούσιας και πολυτάραχης ιστορίας της πρόσληψης των Γλυπτών του Παρθενώνα στη Βρετανία του 19ου αιώνα και όχι μόνον (το θέμα του επόμενου βιβλίου του στα ελληνικά), την ιστορία της καλλιτεχνικής διασποράς και της καλλιτεχνικής μετακίνησης, ειδικά σε σχέση με την ελληνική περίπτωση, όπως επίσης και με ιστοριογραφικά ζητήματα που συνδέονται με τις επιδράσεις αυτών των εξελίξεων στη διαμόρφωση του ελληνικού αφηγήματος για την ιστορία της τέχνης. Δοκίμιά του έχουν εκδοθεί σε κορυφαία διεθνή ακαδημαϊκά περιοδικά της κριτικής ιστορίας, της διανοητικής ιστορίας και της ιστορίας της τέχνης, όπως Art Bulletin, Representations, Art History και Journal of the History of Ideas, ενώ έχει συμμετάσχει με κεφάλαιά του σε πολυάριθμες θεματικές ανθολογίες διεθνώς και στην Ελλάδα. Το τελευταίο του άρθρο για την ιστορία του κλίματος στην ιστορία της τέχνης εμφανίστηκε στο Journal of Art Historiography Εκδόσεις Gutenberg (Δεκέμβριος 2021).